torsdag 14 augusti 2008

Vardagsträning

Passivitetsträningen fortsätter.
Igår med ett litet inslag av apportering ändå, men det var "larvigt enkelt" sa Speja och fnyste. Nåja, lätt att vara kaxig hemma i Hagaparken där inget stör koncentrationen, jag vet nog att upprepning av grundträningen behövs!

Gick en lugn promenad till en härlig skogsglänta där vi tränat lite förut. Jobbade med kontakt och följsamhet en stund och blåste sedan lite positiva stoppsignaler med direktutdelning med tennisboll. Fin kontakt och god vilja!

Satte Speja och gick diagonalt över hela stora gläntan och la ut två dummies på ett linjetag. Gick tillbaka och gjorde dirigeringstecken och hon gav svar. Vände bort (helt utan frustration! yes!) och gick lite mer fot och satte henne sedan vid ett parti med högt gräs och gick runt henne på båda sidor och gömde tennisbollar (tröck ner dem ordentligt under långgräset)Körde sen närsök åt höger och närsök åt vänster. Det var ju uppenbart för henne, men jag känner att denna signal är den hon ibland tvekar på på längre håll och därför vill jag upprepa den under enkla former då och då. Hon jobbade fint och intensivt med näsan!

Efter närsöket gick jag tillbaka till dirigeringen och skickade henne en gång. Hon mindes den precis!

Sen nedvarvning. Satte Speja och sen mig själv och njöt av solens mjuka strålar och en varm kväll. Speja kikade då och då bort mot dirigeringsområdet, men var inte särskilt stressad. Men jag fick henne helle rinte att lägga sig ner förrän jag gett upp och själv gått och hämtat den helt dolda dummy nummer två och satt mig igen. Då kunde hon slappna av helt och lägga sig ner. Hade jag haft två timmar till på mig hade jag nog väntat ut henne i första läget, men magen knorrade och längtade efter middag. Jag är i alla fall glad att jag avslutade först en stund efter att hon lagt sig ner och verkligen kopplat av. Det har blivit vår nya rutin!

Ringde till provledningen för Munktorp-provet efter jag kommit hem för att höra om de fått in några strykningar i öppenklassen, men icke. Vi åker dit till samlingen klockan åtta på lördag men kommer med största sannolikhet inte få starta. Det blir mer passivitetsträning. Jag hoppas att det är nära mellan bilparkering och provområde. Det ska jag i så fall nyttja till fullo och flytta Speja mellan hundstopp och bil massvis med gånger för att "trubba av" stresspåslaget.

Inga kommentarer: