lördag 16 augusti 2008

Passivitet på jaktprov

Nedvarvning, jaså?
Pyssla lite i gräset är ju kul...
Matte, jag vet var den är den sista! Ska jag inte hämta den så vi kan gå hem?


Bilder från inlägget om "vardagsträning" nedan. Varken igår eller idag har jag haft med mig kameran, trots att det skett hundaktiviteter. Skärpning!

Fredag efter jobbet: Mötte upp helstressade jobbkollegan Malou som har en liten svart jaktlabbetik som hon döpt till Stella. Stackars Malou var i upplösningstillstånd över stressen att hon tyckte att Stella var så jobbig. Energisk, all over the place, och kan inte gå i koppel. Så löd Malous dom... Vi gick gemensamt ner till Hagaparken och jag såg bara en fantastiskt trevlig liten jaktlabbetjej. Energi, visst, men inte något konstigt. 6 månaders nyfiken valpighet och långa ben! Vi gick igenom lite hur Malou har hanterat Stella, vad de gör och vad de övar och Malou fick visa upp inkallning och lite hantering. Jag såg en uppmärksam liten tik som är signalkänslig, har livligt temperament och som har en vilja att göra rätt. Bra förutsättningar således! Sedan pratade vi om kontakt och om att inte kräva saker av en liten valp som hon inte fått en chans att lära sig. Gjorde inkallningsövningar, jobbade på kontakten, "förbjudet godisfat"-övning, men framförallt Malou-övning. För det är ju så...allt handlar om vad vi gör och inte gör! Stella uppmärksammade allt, men blev såklart förvirrad av olika instruktioner och tonläge som är samma för bra som nej! Vi ska jobba lite tillsammans och jag tror det kan bli kanon! Jag är ju ingen instruktör på det sättet, men det är roligt att kika lite och tänka till på hantering och övningar för dem att göra för att förbättra deras vardag och situation. Riktigt bra repetition för min egen del dessutom!

Idag lördag: Klockan ringde 05.45, lördag. phu! Väskan var packad, bara att äta frukost och göra matsäck, sen for jag iväg till Dåwö och jaktprov i SSRK berglagens regi. Jag visste att jag förmodligen inte skulle komma med ( var tredje reserv) men ville ändå chansa att åka dit eftersom det hursomhelst skulle vara bra träning för Speja. Framme, inga strykningar! Jobbade därmed med speja från 8.00- 12.30 ungefär. In och ut ur bilen, fram till hundstopp. Fotgående, vändningar kontakt. Bli lämnad och hämtad vid hundstopp, in i bil, hundstopp igen, mer fotgående... ja, sådär höll jag på. Hann också se ett fint och roligt upplagt prov där nivån var precis lagom! Klurigt, men genomtränade hundar löste alla uppgifter mer eller mindre snyggt och prydligt! Hann se två ettor, en nolla (?) och några tvåor innan jag vände hem.

Dagens hund blev förmodligen Ann-Margeretes Jaktyrans Biggles som gick fenomenalt bra. Två år ung och fantastiskt stabil och snygg insats! Anki Andersson hade inte så mycket att säga... skulle gissa att det blev ett förstapris med HP. Jag har tränat hos Maria Sundberg när Biggles varit på plats, det var kul att se hur den då försiktiga Biggles nu har börjat ta för sig. Såg en tendens till stresspåslag jag inte noterat innan, men det är klart att det byggs på förväntningar när man tränar mycket. Speja visar betydligt värre symptom på förväntan och stress, men det gäller ju att bromsa i tid. En lärdom som jag definitivt tar med mig till valpens kommande träning.

Inga kommentarer: