söndag 22 mars 2009

Träning

Det år framåt med Joys träning!

Igår började jag passivitetsträningen med att lämna Joy i vardagsrummet med koppel på på en filt. Vi andra var kvar i lägenheten men i angränsande rum. Det dröjde inte länge innan hon började snyfta. Fy vad trist att vara här och sitta fast! Efter en stund skrek hon. Inte okej att vara så förbannad och uppmana oss att komma och ta loss henne. var noga med att inte titta så mycket på henne när jag gick in och lade ner henen på sidan och morrade dovt. "Man uppmanar inte sin ledare att göra någonting lilla damen, du ska vara där du är tills jag bestämmer att du inte ska vara det förstår du!"

Jag fick gå och göra om denna manöver en gång till, sedan tystnade hon och efter en god stund lade hon sig ner och kopplade av. Släppte lös henne utan beröm och utan aktivitet.

Idag var vi ute i Tyresö och hälsade på hos Jane, Niclas och boxertiken Xena. Vi skulle hjälpa dem att måla takpanel och det var ett perfekt tillfälle att fortsätta passivitetsträningen. De vuxna hundarna låg i ett hörn av den uppförda villan som just nu bara är ett skal med färdig utsida, vi stod och målade takpanel i mitten och vi la Joy i hallen så att hon inte såg oss men hörde att vi var där. Under dagen blev det tre kortare passivitetsträningspass och jag behövde bara gå och tala om för henne två gånger totalt att skrikande och gastande inte var uppskattat beteende. Sista gången vi gick in och målade och jag satte henne på sin filt så lade hon sig ner ganska omgående. Hon somnade inte, men accepterade helt och fullt sin situation. Jaha, vila, okej då! Skönt! Nu ska vi fortsätta träna detta i olika situationer och på olika platser och jag ska vara nog amed att inget roligt händer innan och att inget roligt händer efter passivitetn, så att den inte blir en stund av att bygga upp inre stress utan just avkoppling.

Gällande närsöksträningen med Speja har jag "börjat om" och kör godissök i gräs utomhus, för att försöka få henne att koppla ihop intensivt näsarbete med söksignalen i pipan. Så småningom ska jag blanda in tennisbollar och se om hon tar med sig näsan på samma sätt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det går så bra med Joy! Härligt när man får ett kvitto direkt på att träningen är rätt!

/Uppsalaflocken

Anonym sa...

Inte lätt det där men jag tror på din taktik. Läste vid något tillfälle att det sämsta man kan göra vid passivitetsträning är att låta hunden vara passiv under en hel träning (kanske gruppträning) för att sedan avsluta med arbete (eller bara EN apport) som belöning för bra passivitet. Vad händer nästa gång? Ganska enkelt att lista ut och väldigt logiskt men jag tror inte jag är ensam om att ha gjort misstaget någon gång.
Benny är inga problem att lämna ensam men är det andra hundar i närheten så är det bara LEK i huvudet. Mitt närmsta jobb blir att lära honom koppla av trots att det händer massa annat runt omkring! Han ska lära sig ha tråkigt med andra ord!
Lycka till...det där kommer ni fixa!
Kram
Jill

Miss Agda sa...

Första gången jag kikar in på denna blogg och OH MY GOD vilka söta valpar på bilderna. Vill ha! Älskar hundar, men min (polis!)sambo är rädd för dem så det lär inte bli någon hund i denna familj:(