torsdag 19 mars 2009

Träning! (och skit!)

Idag sparkade vi igång våren med träning hos Helena på Reedsweepers! Fantastiskt härligt att komma i gång igen och trots kyla och kalla vindar vara det bara roligt att vara utomhus.

Idag lade vi träningen på en bra nivå efter vinteruppehåll, men med vissa klurigheter. Vinden hjälpte hundarna bra dock och de fick lösa både minnesmarkeringar, dirigeringar och rena markeringar. Vi jobbade mycket med områden och skickade mot dessa med olika garder av störning.

Tills nästa gång ska jag och Speja lyfta nivån på den ringrostiga stoppsignalen. Idag var den inte bra, även om hon tog mina signaler okej efter stoppen. Samtliga har även fått i läxa att träna närsök. Det blir en utmaning, men kanske ska vara träningsmålet för den närmsta månaden, att få till ett riktigt effektivt närsök som kan rädda oss i svåra provsituationer.

JOY:

Joy och syrran Mondi vilade i bur i Anitas bil under träningen. Just nu pågår operation "lära Joy vara ensam i sin bur hemma". Buren har stått här sen dag ett och hon är gärna i den, men hon vill INTE vara instängd.


Det går sådär.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bygg värde i buren och gör den till en riktigt trevlig plats att vara, genom att alltid belöna med riktigt gott godis så fort hon frivilligt går in och lägger sig i den och stannar där. Du kommer att få belöna mycket i början men sedan kan du trappa ner efter hand.

Marie sa...

Hej hopp! Vad kul att du tränar hos Helena. Jag har precis kommit hem därifrån nu.. Känner igen mig om ringrostighet..och stoppsignal. Min tik har legat på hyllan i över ett år :(...men nu är hon avdammad.. I veckan ska jag också träna närsök..det var också vår läxa.
Hälsningar Marie