måndag 1 september 2008

Senaste nytt

Speja är nu anmäld till två jaktprov till. Dock kan jag inte starta på båda även om jag jag "kors i taket" skulle komma med eftersom anmälningarna gäller samma provdatum; 27 september.

Kisa och Ökna är provplatserna.

Om Öknaprovet har lika upplägg som förra året så är det en rejäl utmaning. Dock borde älskade hunden vara genomtränad för det nu (vilket hon inte riktigt var förra hösten, speciellt inte för vattendirigeringen). Det var ett tufft och krävande prov med walkp-up och långa slitsamma dirigeringar. Att det tog 1.45 att genomföra säger också en del...

Kisa anmälde jag till som "extra", kan dock endast starta den 27 och det provet är lagt på både lördag och söndag. På söndagen springer jag Lidingö-tjejmil och har därför inte möjlighet att starta hund.

Det som dock talar mot en provstart till på B-prov under hösten är att Speja nu är i full gång med att byta päls. Jag borstar henne med gummiskrapa (modell som är gjord för hästars hårfällningstid) varje dag och det lossnar drivor. Dammsugaren konstaterar nöjt att den inte behöver gömma sig i städskåpet utan nu luftas dagligen och ändå ... ja så upplever man det som att hunden hårar. Underligt! Detta tyder dock på att det borde komma ett löp inom kort. (Vilket ju också är enligt plan) Ändå så kunde jag inte låta bli att anmäla till ovanstående prov, jag vill så gärna lyckas få hem den sista ettan innan det blir tid i valplådan! Jag ringde faktiskt också upp till Järvsöprovet, som går av stapeln den 20-21 september, för att höra om de hade plats för extra reservanmälningar, men även där var det knökfullt!

I helgen har vi vilat oss i form, i alla fall som hundekipage. Jag har roat mig med att springa tjejmilen och också fått rapporter från diverse prov. Liselotte och Claes berättade om "halvchockade" nybörjarklassdeltagare i Fellingsbro. "jo...vi har ju tränat vatten, men vi har inte tränat FORS!" (hundarna flöt med i strömt vatten) och från Vicky med Spejas kullsyster Doris. "Bra arbete och tog alla tecken klockrent, men vad hjälper det när hon pep sig ur prislistan! 1,5 h walk up var i saftigaste laget".

I eftermiddag ska jag och Spejs köra lite tecken i Hagaparken och sen ska vi ladda för start i KKL på onsdag eftermiddag. Det är nervöst och spännande på samma gång!

Inga kommentarer: