söndag 14 september 2008

Elitprov i Etuna

Igår gjorde Speja nummer två på kunglig mark. Hon är mycket noga med att påpeka storheten i detta och skäms inte alls för sig. Jaha, bäst jag rapporterar då!

Svärföräldrarna var på besök och vi åkte ut till Drottningholm och tittade på slottet, promenerade i parken och njöt av vackert höstväder. Speja passade på att plocka pluspoäng mest hela dagen, säkert fick hon även munsbitar av diverse fika också...när matte tittade åt annat håll.

Idag söndag:

Elitprov i Eskilstuna.
Jag messade Anita igår kväll och frågade om det var på Hvarsta och om det var publikvänligt?
"ja, ja" fick jag till svar. Dåså, bara att packa in sig i bilen och bränna hem till hemstaden för att se på prov! Speja blev nöjd över att nåt ÄNTLIGEN hände igen och mamma och pappa blev glada att få dottern på snabbvisit. Eftersom mamma faktiskt också är riktigt intresserad och i smyg drömmer om en egen retriever att träna ville hon med på prov.

Det var verkligen ett publikvänligt prov, grattis till arrangörerna!

Walk up som började med varsin enkelmarkering. Här hade funkisarna gått både steg 1 och steg 3 i att kasta dummys, djäklar vad de flög! Efter "uppvärmningen" kom ny markering och sedan fick en hund dirigering bakåt. Momentet gjordes sedan om tills alla dirigerat hem och hämtat hemmarkeringsapporterna. Sedan delades linjen upp i två par och sök och vattenarbete skulle genomföras.

Söket var inga konstigheter, ganska djupt men lättsprungen mark utan tuffa terrängbyten, om man inte räknar med vassen längst ut.

Vattnets dubbelmarkering ställde till det lite för vissa hundar, det var som att de var lite "slut" eller i alla fall inte tillräckligt fokuserade för att lägga bra minnesblder av de två dummys som kastades och landade lite skymt i vassen. Inga stora plask att minnas direkt och så var det ju en bit att simma med. Förvånande att se att flera hundar bara fick in en av två, men vad vet jag, har inte sett så många elitprov i mina dagar.

Vattendirigeringen var lång! Här skulle hundarna skickas längs med vassen och sen in i vassparti för att hitta rätt. De allra flesta jag såg fick hem apporten, vilket jag tyckte var smått fantastiskt! Det var kanske inte helt utan nej, stopp, ut, ut , UUUUT!, vänster osv, men förtroendekapitalet räckte för att gå tillräckligt på djupet. Häftigt!

Jag passade på att ta in och ut Speja ur bilen för endast fotgående ett par gånger och hade även med henne fram på publikplats. Spännande att se att fotgåendet funkade riktigt bra, stressnivån inte var "over the top" och att jag endast hörde nåt enstaka litet pip. (följt av åthutning) Noterade dock en sak jag inte tänkt så mycket på innan! Speja la sig ner helt på eget initiativ och var lugn och cool, tills det blev rörelse och stoj runtomkring. Det var alltså samma aktivitetsnivå på hundarna runtomkring, men när människorna började röra sig runt, plocka med prylar, satte sig, reste sig etc så gick Speja direkt upp i varv. Hon är ju livlig och tar in stora portioner av sin omgivning hela tiden, men jag har inte innan tänkt på att människor runt om kan stressa henne. Bra insikt att ta med inför provstarter!

När vi kom hem till Stockholm igen softade vi lite och drog sedan ut på löprundan för dagen. Ca 7 km i maklig takt. Ganska skönt sa doggen!

Dagens grattis går till Marie Jöers och Searover Tings Tassa! Första ettan i elitklass, så kul! (och så trist att jag missade att se deras prisvärda jobb!)

Inga kommentarer: