torsdag 13 november 2008

Träning i uppsala

Näst sista träningen för hösten på vår kurs hos Helena.

Idag var det "manfall" och bara jag och Agnetha var på plats. Helena tog därför med sig Vita ut så att vi i alla fall hade tre hundar att skicka, det skulle blivit så väldigt intensivt med bara Kivi och Speja som apportörer.
Dagens träning lades upp med två områden som bas och sedan ett tredje område som vi "flyttade med oss" när vi gick. Det tillsammans med skottapporter utgjorde bra svårigheter och störningsapporter för raka långa linjetag. Och långt blev det, men aldrig för svårt trots terrängbyten och halvtrixig terräng.


I början när vi tränade hos Helena upplevde jag att jag hade svårt att "bryta" Speja från en markering eller ett område som hon sett. Jag hade svårt att rikta om henne och få henne att låsa fast i fokus på ny riktning. Nejade jag så blev det så trist stämning att Speja tyckte att "nähä, nu är det bäst att inte röra sig ur fläcken" och vände jag bara med henne släppte hon inte den första apporten riktigt så mycket som jag hade velat. Nu är det andra bullar! Sakta men säkert har det här problemet försvunnit och idag hade jag inga som helst problem att rikta om och låsa henne i rätt riktning även om vinkeln bitvis var smal.

I höstas var hon i bra form, men triggade och blev hetare och hetare av varje träning, mycket i kombination med att jag lade på mer press och det kändes viktigt att bärga hem den sista ettan. Efter att jag släppte jakten på den, startade henne på A-prov istället och lade över fokus på kommande valpplaner så har alla stressymptom helt försvunnit! Idag var hon lugn som en filbunke! Fotgåendet är kanonbra, hon är följsam och snabb i vändningarna och som sagt, lätt att rikta och uppmärksam på kommande apporter när jag sätter upp henne i riktning. Jag ser också klara förbättringar på de punkter där vi behöver fortsätta att nöta, på närsök och att orka ligga kvar och leta, leta, leta! i områden där vittringen är liten. Jag ser fram emot våren!

Kort sagt, om man inte orkat läsa den långa rapporten så sammanfattar jag: En toppenträning!

Även Kivi gick kanonbra! Man glömmer att hon är så ung mellan varven, det finns mycket talang där och Agnetha förde henne kanonbra dagen till ära!


Valparna då?

Matvägran igår kväll ( men jag är blödig och lät maten stå kvar, i morse var den borta).
Flytningar.
Matvägran i morse. Jag tryckte ner lite levergodisar i munnen på henne så hon inte skulle vara helt utan energi på träningen, ha, ha... Hon misstyckte inte direkt.

Jo. Det ÄR valpar därinne. Nu har jag slagit fast det. Sådetså!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jätteroligt att läsa om er träning och härligt att det gick så bra och att vissa "problembitar" börjar lossna.
Ha en skön helg!

Anonym sa...

Tjena Sofy
Fett med valpar och kul med träning!
Ha d toppen och ta hand om Speja!
Mattis o Humle