lördag 4 oktober 2008

Träning 2/10


En kall och klar höstdag, som gjord för hunderi!

Vi startade dagen med bumpermareringar i svår uppvuxen sly mot granridå. Denna övning visade sig dock vara lite knepigare än vi trott eftersom hundarna över linjen fick alldeles för långt och drog till skogs. Lite justering och sen funkade det fineamng!

Vi fortsatte att jobba växelvis mot bumber, målområde och skottapporter innan Helena tröttnade på oss. "Det här är ingen utmaning, nu går vi på linje!" Sagt och gjort. På linjen jobbade vi med markeringar på olika djup i linje med varandra, där den korta skulle hämtas först, oavsett kastordning, med markeringar som föll bakom kullar och med skottapporter och närsök med tennisbollar. En salig blandning som gav rolig variation och som testade hundarnas bredd.

Speja gick som en klocka. Nåja, nästan i alla fall! Hon var lugn, fokuserad och klok när hon löste sina uppgifter. Hon gick ett toppenbra fot under hela träningspasset och var tyst som en mus. Skönt! Jag har verkligen tagit det till mig att försöka lita mer på att hon är där hon ska och inte gå och snegla och påminna. Det fungerar uppenbarligen så det ska jag fortsätta jobba med! Lugn och harmoni!

Något vi ska nöta, nöta, nöta är närsök. Det är en sån där övning som jag "missade" att lära in när hon var liten och när honvar typ tre isåg jag att "det kan vara bra att ha". Visst har jag en närsöksignal och den känns så pass befäst att hon letar där hon är då, men jag måste nog ändå förfina den en smula. Det blir till att "gräva ner" tenisbollar å litet område och se till att hon håller sig där. Nu är intensiteten lite för låg och hon går ur området aningen för lätt. Jobba, jobba! (Tänk, såna här misstag gör man nog bara med sin första hund. Valpen kommer få dammsuga buskar och högt gräs på hundgodis medan närsökssignalen ljuder, och liksom bli hjärntvättad på att "leta, leta, leta, LETA" och signalen är något som hör ihop.)

En kanonfin dag med kanonbra träning och en kanonduktig hund ger sammantaget en mycket nöjd förare. YES!

(Nä, ännu inget löp!)

Inga kommentarer: