onsdag 14 oktober 2009

Snart Fart!

Joy och jag tränar vidare på fotgåendet och på stoppsignalen.
Hon är en himla kul hund. Snabb som blixten från tanke till handling, men mjuk och mån om att göra rätt- samtidigt som allt "go" inte gör att hon blir låg. Trevliga egenskaper tycker jag!

På söndag ska jag göra FART-testet med henne (ett egenskapstest för retrievers) och då få proffsråd om hur hon ska tränas bäst efter sitt psyke. Ja, särskilt annorlunda blir det ju inte egentligen, jag tränar redan (eller försöker) efter bästaste kennelmammans råd.

Något som är spännande med Joy är att hon är väldigt selektiv och personlig gällande belöningsformer, hon väljer liksom själv hur hon vill belönas. Jag har läst om detta - attd et är bra att veta vilken belöningsform som hudnen föredrar, men har inte kunnat se någon särskild skillnad på Speja.

Jag vet att Joy tycker att dragkamp är det absolut bästa som finns. Att pipleksaker är sanslöst mycket roligare än solida gummigrejer. Att tennisbollar egentligen inte är särskilt kul och att intresset för rörliga föremål är mycket större än de som ligger stilla. Hon griper fort och lätt, vänder på en femöring och har liten önskan att behålla bytet. Kel och gos är extremt uppskattat!

Just föremålsintresse ska bli väldigt spännande att se om vi får någon "diagnos" på under söndagen. Oxch så ska det såklart bli spännande att se om Joy skiljer sig från sina syskon så som hon gjorde under valptiden!

1 kommentar:

Åsa sa...

Lycka till med FART-testet på söndag! Det låter som din unga damen artar sig till något riktigt, riktigt bra... Skoj! :-)

Ha en skön helg!

U-gänget