torsdag 1 oktober 2009

1 oktober

Joppelin har idag tränat:

-Stoppsignal.

-Stoppsignal följt av handtecknet "höger" (från där hon satt var det tre meter till leksaken som var belöningen - så att ni inte tror att det vi gör är avancerat...)

-Fotgående och sidoförflyttningar. Både i koppel och utan.

-Helt om halt. (varv på varv på varv, byt håll, igen, igen, igen...)

-Stadgeträning ("elaka" snabba svoschande kast tätt intill sittande och fotgående Joppe)

Jag har en fantastiskt talangfull, mjuk, påhittig, glad, energisk och rolig hund som njuter av att träna. Hon är snabb som blixten och jag blir hela tiden full i skratt över hur härligt hon jobbar!


"Problemet" -som egentligen inte alls är ett problem ännu utan en sak vi övar- att hålla det hon har i munnen lite längre innan hon spottar det på mina fötter -fick jag ett genombrott i idag.

Såhär gick det till: Jag satte Joy, lade en leksak formad som ett ben -en larvig pipleksak jag köpt enbart för träningsskoj- mellan oss och kallade in på kort avstånd. Hon norpade med sig benet precis som hon skulle och kom med fin fart rätt in mot mig och höll i hela vägen och bjöd upp saken bra. Testade igen och igen och berömde, och samma fina beteende upprepade sig. Intressant.

Jag "övar" just nu mycket inomhus med att varje gång Joy har något i munnen och kommer och visar oss så berömmer jag extra mycket men engagerar mig inte i henne, inte så mycket att hon engagerar sig "ännu mer" i mig och droppar det hon bär på. Fungerar fint och jag märker att hon blir en alltmer "apporterande" hund i vardagen!

Förut har jag inte kunnat se något mönster, hon har gjort ömsom rätt ömsom fel med olika saker och i olika situationer huller om buller så dagens övning är nog något jag kommer försöka "lära in" så att beteendet sitter i ryggmärgen. Sen ska vi börja med enkla markeringsövningar och jobba med sök och linjetag och däremellan träna trippelt så mycket stadga och passivitet. Tjohej!

Inga kommentarer: