fredag 6 februari 2009

Lasek- en rapport

I tisdags eftermiddag lade jag mitt vänstra öga under laserstrålen för att slipa bort minus 2,25 i synfel. Jag använder ju aldrig glasögon eller lins till mitt vänstra öga, fastän jag borde och högerögat har signalerat att det tröttnat. När det samtidigt dök upp ett bra erbjudande att korrigera synfelet genom jobbet så "slog jag till".

Av två metoder så finns det en som är dyrare och gör ondare, olika ögon passar för olika metoder. Gissa två gånger vilken metod som mitt öga fått utstå.


Tisdag kväll förlöpte helt okej, visst det sved och brann i ögat, men jag kunde till och med ligga i vardagsrummet och se på tv med det högra om jag blundade med det vänstra.

Tisdag natt. Bedövningen, den tunga, släppte. Aj, aj. Känsla: som att en treåring fått gå loss med en skaplell i ögat ungefär.

Onsdag dag: Ryggläge, aj, ja, aj. Citodon gör att hela världen snurrar och att huvudet är tjockt. Mörkt sovrum!

Onsdag natt: Sömnpiller, en bra grej. När jag vaknar och skriker får prinsen droppa bedövning.

Tors fm: Återbesök på kliniken, en lins som suttit som skydd tas ur ögat. Det sägs att det ska bli lättare nu. Eller värre för vissa. Gissa åt vilket håll det blev....

Tors lunch-kväll Ännu mer aj! treåringen har släppt skalpellen och fyllt i sitt verk med småsten och grus och rör nu runt allt vad den orkar. Seriös smärta utan dess like. På kvällen mår jag så illa att den lilla mat jag fått i mig under dagen kommer upp. Prinsen vårdar.
Tors kväll: Jag mår lite bättre och kan ringa och tacka för jättevackra tulpaner! Då såg jag dem inte, men nu (fredag lunch) kan jag titta med höger utan att det blir katatstrof i huvudet. Tur att Anita tyder hundspråk så bra så att Spejas och Joys budskap gick fram!


Fredag: Ljuskänslig, det skaver lite, vänster öga har suddig syn men jag kan öppna det igen. Det är en stor förbättring från när det var så svullet att det inte ens gick att öppna med muskelkraft. Jag har skruvat ner ljuset på datorskärmen och kan jobba med högra ögat öppet och den vänstra blundandes. Iprenmannen hjälper till.
Om ca tre veckor bör synen vara i princip felfri på vänstra ögat. Jag blir lite fattigare men samtidigt rikare. Det var och är jobbigt, men jag tror att det kommer att vara värt det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men oj, vilken pärs! Och jag som gått och funderat åt samma håll. Att fixa ögonen alltså. Fast, å andra sidan... med två ögon vete tusan. Jag avstår nog, ett tag till i alla fall. Tills jag uppbringat tillräckligt med mod. (Och pengar)

Må gott och ha en bra helg!

/Uppsalaflocken

Anonym sa...

Ojojoj det lät inget vidare. Går ju i samma funderingar själv - aldrig haft brillor och nu är det dags. Hoppas Ipren-mannen kan hjälpa dig tills det känns bättre!

Trevlig helg!

Anonym sa...

Tjena Sofy..

Ajajaj, ögonen som är så känsliga, vill inte byta!! Men snart kommer väl Joyride hem, då får du se till att ha ögonen i nacken ;-)
Hade gott
Mattis & Co