tisdag 24 februari 2009

Att lära



Tid mellan bilderna: 1,2 sekunder. Suck. Ska man få till fina foton behöver man en sömnig valp, en grym kamera och assistans.

Idag fattade Joy grejen med att vänta och söka kontakt för att få ett varsågod till maten. Det var verkligen som att poletten trillade ner på åttonde försöket...Hon är ett sanslöst matvrak och har blivit extremt förbannad när jag hindrat henne från att rusa direkt på maten. Envis vinner dock och sista måltiden ikväll satt hon (nästan) som ett ljus!

I övrigt har jag testat kopplet idag med katastrofalt resultat...Joy fattade verkligen inte att någon annan var i andra änden av repet och kastade sig skuttande fram i hiskelig fart.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Trägen vinner! Tänk vad snabbt man glömmer - att det kan vara så svårt att gå i koppel. Eller vänta på ett var så god. Men hon är ju såklart lättlärd som tusan lillflickan, med den mamman. Och matten, förstås. :-)

Hare bra!

/Åsa

Anonym sa...

Usch, vi har knappt tränat alls på att gå i koppel, bara lite inomhus. Kopplet är buskul att leka med dock. Lockar med lite godis i höjd med vänsterknät och passar på att säga fot :) då går det bra korta korta stunder. Måste nog testa lite ute också snart.
Nä, det är inte lätt att fota dom inte...
Ha det gott!
Kram
Jill

Anonym sa...

Tips till er som VaV:ar - Eva Bodfält har just blivit med valp, en liten sötnos vid namn Zakk. Hon skriver regelbundet i sin blogg om hur hon tränar den lille.

Själv blir jag grön av avund och alldeles matt när jag tänker på all träning jag BORDE ha lagt ner. Men jag tröstar mig med att Eva är proffs. Och dessutom jobbar med hund på heltid. Helt andra förutsättningar alltså. Både att hinna och att veta hur man ska göra.

Hur som helst: i Evas blogg finns massor av smarta träningstips och inspiration för nyblivna valpägare!

/Åsa

Steelfire sa...

Hahaa, de är för härliga!

För min del går lärandet tvärtom. Gibson är superduktig på promenaderna och går jättefint i kopplet, däremot blir han helt galen så fort det vankas mat. Det är bara att träna på!

Anonym sa...

Haha det låter om om Joy utvecklas normalt ;-) När min Speja var liten var det ungefär som att ha en känguru i kopplet första gångerna....Ha D

Anonym sa...

Jag håller med Åsa!
Mycket matnyttigt i Evas blogg samt att det i nya utgåvan av kontaktkontraktet finns massor av russin att plocka.
Jill

Sofy sa...

Åsa: ska lägga tilld en som en favvolänk och kolla ofta ofta!

Jill: ja, smart! jag ska lägga ner det där med att testa ute, jag bär henne till parken och där är hon lös, på innergården kan hon ju också gå lös så det är egentligen inget problem. Bilar och valpar är farliga saker!

Steelfire: Aha... ja, men det är bara att vara envis, de fattar ganska snart vad det är som lönar sig!

Maria: ha, ha. Ja!