torsdag 18 december 2008

Valpvadslagning!

Frukost till stearinljusets sken.

Det börjar dra ihop sig för valpvadslagning.

Ett fint pris väntar den som lyckas pricka
:

1) rätt antal valpar.
2) kommer närmast tidpunkten för när första valpen ser dagens ljus
(eller nattens mörker).

Basic facts som kan vara till hjäp eller förvirra:


"Normalt" att valpa mellan dygn 58-63. I litteraturen beskrivs oftast att en tik är dräktig 61-63 dagar. Speja parades den 21 oktober och har gått fulla 63 dygn den 23 december.

Spejas mamma Java har fått tre kullar och Spejas 1,5 år äldre helsyster Lystra (ur annan kull alltså, men med samma mamma och pappa) har fått en kull;
Java kull 1: dygn 58, första valpen född 12:20

Java kull 2: dygn 60, första valpen född 06:15

Java kull 3: dygn 62, första valpen född 18:45

Lystra: dygn 59, första valpen född 06:45



Skriv din gissning i kommentarsfältet så deltar du i tävlingen!

Speja, dygn 58, foto: Norrblom

30 kommentarer:

Mela sa...

Jag tror på följande siffror:
Söndag, 21 december. Första valpen kommer 06.18!

Anonym sa...

Hm, inte lätt, men jag gissar på natten mellan måndag och tisdag. I arla morgonstund den 23/12 alltså. Ettan tittar ut vid 1-tiden på natten, den sista någon gång på fm. Hon ser ut att ha minst ett tjog valpar i maggen, men mer troligt är kanske att det är 9. ;-)

Spännande!

Åsa m. flock

Anonym sa...

Å det har vi väntat på. Tror på sen kväll den 23/12 (ev en bit in på den 24/12 eftersom det nog kommer många valpar). Först valpen runt 22-tiden. Och hur många? Med den jättemagen ... kan ju vara stora valpar också ... 8 stycken.
3 tikar och 5 hanar.

Sofy sa...

Mela: Du måste gissa antalet valpar också!!

Mela sa...

Efter åthutning: Jag tror på... hmmm... Sex. Nä förresten. Sju. Sju valpar!

Anonym sa...

Extra gissar pä 10 valpar, 6 tikar och 4 hanar, och att nr 1 kommer på efternatten till den 22. Kanske blir det en gul också...

Vi håller tummarna och tassarna.

Anders Bursjöö sa...

Lättis:
Tid: Söndag kl 14.52.
Antal: 7 st.
//han som brukar ligga på mattan

Annica sa...

Åh, nu är det nära!

Jag gissar på 8 valpar och jag tror att den första kommer 19:45 den 23:e!

Sofy sa...

Speja: Lyssna inte på dem! Nog för att man alltid är välkommen på storsten, och för att det vore trevligt att fira julaftons morgon med familjen norrblom och med dig, men du kan väl klämma ur dig de där SJU valparna med start klockan 20.03 den 21:a?

Du vet, de som är födda på julafton tycker dessutom att det är trist, de får aldrig en riktig egen och bra födelsedag!!!

Anonym sa...

Dag: 22 december
Tid: valp nr 1 ser månens sken ca 01.18
Antal valpar: 6 (tre tikar, tre hanar)

KRAM Liselotte

Anonym sa...

Dag: sö 21 dec
Tid: svårt att säga..., tidig morgon vid kl06 eller senare kväll vid kl20
Antal: 7 valpar, 4 hanar + 3 tikar

Dock, om mer valpar än 7, födsel lö 20, om färre än 7, födsel på må 22 dec. ;-)

Felicitas sa...

Antal valpar: 7 (tre tikar, fyra hanar)
Dag: 21/12
Tid: 15:53

:)

Löpning & Livet sa...

Jag tror på 4 valpar och att den första kommer ut på måndag morgon (22:a) kl 04:30 :)

Anonym sa...

Hmm, även om jag sitter på mer information än ni andra så vill jag vara med o slå vad. Min gissning är lördag morgon 04:30. Jag tror att det är 4 tikar och 2 hanar. Fast det är nog mest önsketänkande för det är vad vi har tingat i dagsläget.
Finns förresten en ny bild på vår hemsida www.norrblom.se under Skvaller.

Anonym sa...

Spännande :o)
Jag tror den 21:a kl. 07:37 och att det blir 8 st.
5 tikar och 3 hanar.

Jill

Anonym sa...

Jag tror det blir 8st på söndag 21/12 klockan 14.22. Detta sa jag innan jag såg vad Jill skrivit:)

Anonym sa...

Söndag den 21/12 på morgonen kl 04:45 kommer den första av totalt 7 valpar.
/medfödaren

Anonym sa...

Skalman tror att det blir valpafton på Storsten den 23december vid 03.30 tiden och att Anita och medhjälparen är helt slut på Julafton för det kommer 10 små gulliga valpar. (Timingen kunde ju varit ännu sämre dvs nyårsafton....)

Anonym sa...

21/12 ... 11.45... 9st

Sofy sa...

Phu, man börjar fatta att det är på riktigt. Så många valpar??!! Kanske, kanske.

Anonym sa...

Jag tror det kommer nio valpar med början 00:45 den 21/12.
hälsningar
Inga F

Anonym sa...

Jag tror på 8 valpar på julafton lagom till Kalle Anka 7 stycken
Hälsar Grete o Quinline's Holly Hunter

Grete sa...

Jag tror på 7 valpar på julafton lagom till Kalle Anka kl 15:00
Hälsar Grete och önskar lycka till

Unknown sa...

6 stycken, den första kommer strax före halv 5 den 22/12 :)

Anonym sa...

7st, 21dec kl.23.10.
Som Ingemark Stenmark hade sagt; "De är bara o krysta" ;-)
Kramar från Skaraborg

TheLoonyNail sa...

Hej hej!

Jag tror på 5 valpar.
Den första börjar nog komma ut den 21/12 kl 07.05 på morgonen :)

Anonym sa...

Mitt experttips verkar slå helt fel! Speja visar inga som helst tecken på nära föreståenden. Typiskt, jag vinner aldrig tävlingar!!!

Anonym sa...

Det skulle alltså vara: ..."nära förestående valpning"

Anonym sa...

Hej! Jag gissar på att 23 december klockan 02.10 och att det blir hmm ... 7 små söta valpar.

Anonym sa...

Hmm såg nu att tävlingen var avslutad. Hoppas allt går bra!