söndag 21 mars 2010

Joy - what a Joy!

Jag hade inga som helst förväntningar inför dagens träning med L-kullen på Wij. Jag hoppades endast att det skulle kännas kul att träna och att Joy inte skulle totalkrackelera så att vi inte kunde vara med. Ungefär så.


Hade man inte sett Joy "i arbete" innan idag hade man inte tyckt att det var något speciellt, men det var verkligen speciellt! På bilden ovan ser jag inte så glad ut, men jag är själaglad (blött snöfall påverkar lite, testa att se lycklig ut med snömodd i nacken)

I förflyttningar och i passivitet var hon lugn och samlad, uppmärksam och följsam. Små, små pip av tristess kunde jag lätt få bukt med och få stopp på. Linjetag gjordes med full uppmärksamhet på jobbet och med ett bra grepp och fart rakt in mot mig. Efter jobb varvade hon snabbt ner och kunde sitta lugnt och se på när de andra hundarna jobbade, utan att engagera sig nämnvärt. "Ut" och "vänster" fungerade klockrent på enkel utläggning trots aktivitet i område runtomkring.

Avslutande fot och förflyttningsövning med stadga med förflyttning i par på led påverkade inte hennes förväntan nämnvärt, snarare blev hon mer fokuserad och mer intresserad av att verkligen gå i en bra fotposition och hålla mig nöjd.

YAY, what a JOY!

När vi var åter i Stockholm firade vi med promenad från garaget där Joy fick hålla kopplet, och åt sedan vindruvor på vardagsrumsgolvet.

Kvällen till ära har hon dessutom lärt sig kommandot "kryp!", fungerar i alla fall på två meters avstånd och med vindruva i handen på andra sidan mattan...

Nu ska vi fortsätta fila på avlämningarna, som ännu inte sitter hundra sista halvmetern/metern in och lära in ett lugnt och fint ingående med "avkylningsfunktion" - något vi tränar på inomhus. Utomhus ska vi jobba på med olika dirigeringsövningar, som enligt uppfödaren ska vara "kluriga" för att behålla fokus på den kvicktänkta donnan.

Träningen avslutades med en varm kram och ett konstaterande att femveckorsvalpen som kryper in i broccolilådan i kylen alltid kommer vara mycket hund, men att hon det nu är en annan Joy än i höstas. Livligt kan kanaliseras - och jag verkar trycka på rätt knappar just nu!!!

1 kommentar:

Åsa sa...

Vilken härlig beskrivning av dagens träning - och vad skoj att träningen går så bra! Keep up the good work! Vi håller på er! :-)

Åsa m. flock