tisdag 30 juni 2009

Värmeslag

Sommar och sol!

I lördags hade vi valpträff nummer två hos Jörgen och Anita. Som alltid trevligt och bra upplägg och eftersom Jörgen passade på att fylla år så blev det både tårta och lunch i magen.

Under tårtkalaset fick jag lyssna på diverse historier om härliga valpar och tokroliga unghundar. Det börjar hända grejer nu och det är kul att samtliga verkar nöjda med de små liven. Man blir liksom lite delansvarig när man har hälften av valparnas genbank hemma...

Efter fika var det dags för träning av unghundarna. Joy gick igång på alla cylindrar av skog, andra hundar och hela situationen. Hemma kan hon lägga sig ner på trottoaren på asfalten om man stannar och pratar med någon, oavsett att bilar, mopeder och cyklar far förbi. Skogen är faktiskt lite "ny" för henne och det är helt uppenbart att jag ska lägga mycket mer tid på passivitetsträning i den miljön. Det blir oroligt och pipigt...

Anita visade upp A-barnet Mondi och visade hur vi ska träna med stadgeövningar, lägga krav på att gå fot och de första stegen i en korrekt avlämning. Flera av dessa bitar gör jag redan med Joy och det känns absolut som jag är på rätt väg. Riktigt kul att se de andra hundarna och hur vi alla jobbade med kontakten och att vara konsekvent.

Mitt arbete med Joy kommer fortsätta i denna riktning, jag filar denna veckan extra på att gå fot. En övning som Joy faktiskt börjar kännas ganska stabil inom. Nu ska jag långsamt klättra störningsgraden under de korta tiderna vi tränar och lära in att positionen är något man håller, oavsett vad som sker eller inte sker runtomkring.

Igår var jag ute med Speja en sväng och skulle köra lite små övningar, men vi lade ner ganska fort. Värmen gör både mig och henne slöa, kändes som att hon bara sa "men du...det här är ju kul i normala fall, men nu orkar jag faktiskt inte..." Däremot ska vi åka till trivsamma Tyresö ikväll, om jag slänger henne i vattnet kanske man får lite mer energi tillbaka?!

På dagarna tar min härliga hundflicka Stina hand om både Joy och Speja, de spenderar några timmar i hagaparken och får både sol och bad. Fantastiskt härligt att veta att hundarna har det bra när jag är på jobbet!

1 kommentar:

Felicitas sa...

Härligt!! :)

När har ni semester förresten? Jag har ju semester v 29-31 och vovsarna får gärna bo hos oss ett tag om det behövs (vi planerar att vara hemma)!

Kram å pöss å ses ikvälla!