onsdag 24 juni 2009

Tisdagsträning

Gårdagens träning:

Joy: Gå fot träning, följsamhet, förflyttningar vid sidan. Hålla dummy i munnen och bjuda upp den mot mig.

Förflyttningarna gick bra, gick lång tråkig raksträcka, bra koncentration!
Jag kommer redan från början träna Joy i att det här med att gå fot, det är något man bara gör, det ska inte vara superskoj och tjo och tjim. Anledningen: Jag vill ha en ganska ”låg” hund i fotgåendet från början då trycket och apporteringslusten som kommer att vakna efterhand kommer att göra att humöret blir på topp. Jag varvar således kul förflyttning i cirklar och åttor med trist förflyttning rakt fram i längre sträckor. (lång sträcka är i detta fall ca 100 meter). Igår satte jag även lilla damen och kastade dummies runt om, tog sedan med henen fot och visade på de olika ”stationerna” med handtecken och pipan i munnen.

”Där är en!”, vände gick några steg, riktade mot nästa ”Där är en till!” osv. På detta sätt kommer jag lätt kunna ”låsa” henne åt olika håll, ändra mig och låsa igen på en ny linje. Detta gjorde jag inte med Speja, vi tränade väldigt mycket ”en grej i taget” och utan störningar på linjetag, därför hade jag stora problem med att visa henne på en specifik riktning om det fanns fler, hon låste på första! Detta är dock borttränat sedan länge men för att inte skaffa detta problem med Joy tränar jag på att visa fler alternativ från början.

Ingen apportering med Joy.

Speja fick lite stoppsignalsmotivationsträning, med stopp och nytt kast flertalet gånger innan hon slutligen fick gå till en apport. Gick hyfsat!
Sedan skickade jag henne på dolda linjetag i snäv vinkel mot uppenbar dummie. Här blev det lite för svårt och jag fick förenkla ett steg. Att lita på tecken när man skickar blint i svår vinkel mot en uppenbar dummie hon sett kastas är just nu för svårt, men något vi ska fixa under sommaren. Körde på väldigt korta avstånd, ja, kortare än unghundsträning nästan, men det var mest för att lufta henne och att hon skulle få jobba lite innan vi sedan skulle upp och grilla med vännerna.

Inga kommentarer: