måndag 4 maj 2009

Hunderi

I lördags var jag och dogsen ute på härliga Tyresö hos J, N och bästa boxern Xena! På vägen ut till dem stannade jag till på ett perfekt ställe att träna vattendirigering. Vännen Ruth fick agera utläggare och sen skickade jag Speja rätt över vattendraget. Jag tror att det blev alldeles lagom svårt med noll motivation men ändå synlig människa på andra sidan, Speja tog i alla fall tecknet och simmade snyggt diagonalt över som det var tänkt.

Efter det skickade jag på en markering i vattnet och sen tillbaka på dirigeringen ytterligare en gång. Avstånd? Mellan 50 och 70 meter skulle jag tro, ganska svårt att bedöma tycker jag.

Joy skrek såklart som en stucken gris där hon satt uppbunden 20 meter från mig när jag kallade på Speja och ropade ut några gånger för att förstärka. (Men vad gör man? Det var ju toksoligt ute så i bilen kunde inte lillvalpen sitta)

Efter en stunds vilande uppe på berget där J och N bygger villa drömhus var det åter dags för hundträning. Joy fick gå skogspromenad och söka upp en boll i blåbärsriset. Duktig flicka! Blir lika förvånad varje gång hon spontant söker upp fotposition sådär skönt snett BAKOM mig. Men jag berömmer och håller tummarna på att hon vill fortsätta se det som en trevlig och naturlig plats i tillvaron.

Efter valpträning var det Spejas tur igen. Jag hade i förväg lagt ut två dirigeringsdummys i terrängen som var en sluttande skogsbacke med mossa, skog och stenbumlingar. Ingen "gata" i terrängen således. Skickade helt blint och Speja gick fint, en närsökssignal senare var dummyn hemma!

Kort sagt: Det känns bra inför helgens start i uppsala! I morgon ska jag lägga lite krut på stoppsignal i vatten eftersom den var kass sist jag behövde använda den på wij. Planerar att köra typ "klockan" i vatten där hon kan stå och hoppas att hon kopplar ihop att stanna på signalen även i vatten. Hagaparken har en juste vik där jag kan testa! Lite tyngd ska även läggas på fotgående och position. Önskar att jag hade en apportkastare också...då skulle jag försöka skapa massa retning framåt för att träna lite stadga, den blir ju aldrig tränad på riktigt när man kastar dummys själv tyvärr.

Vad tränar ni just nu?!

2 kommentarer:

Åsa sa...

Just nu tränar JAG mig på att göra ingenting med hundarna. :-)

Har tokmycket jobb den här veckan så hundträningen ligger lite i träda. Tar dock med ett par bollar på promenaderna och droppar ibland och skickar på linjetag bakåt, eller kastar en dubbel och låter hundarna hämta varsin, varvar med vem jag skickar först för att nöta lite stadga, nej-apporter osv.

Att ha med ett par bollar i fickan och göra något pyttelite på promenaden, när man ändå ska ut, är ju inte speciellt tidskrävande. ;-)

I helgen ska vi åka och TITTA på några JÄTTEDUKTIGA ekipage på Uppsalaprovet har vi tänkt. ;-) (känn ingen press föralldel.... he, he)

Fram till derbyt blir det (mest) fokus på:
avlämningarna vid vatten (vart tog värmen vägen?)
närsök (riktade, nära och på håll) raka skick med stopp + ut.

Fasiken vad ambitiöst det låter när man skriver ner det så här! :-)

Hur som: förhoppningsvis ses vi i helgen! Håller tummar och tassar för er!

/Uppsalaflocken

Jill sa...

Tummar och tassar hålles.
*spark därbak* ;)

Jill & co